Vehicle-to-Grid: batterijen als energieopslag
De batterij in een elektrische voertuig (EV) is vergelijkbaar met de dagelijkse stroombehoefte van een huishouden (ca. 10 kWh). Dit biedt een unieke kans: straten vol met EV’s kunnen fungeren als flexibele energieopslag voor het elektriciteitsnet. V2G-technologie heeft dus potentie:
- Lage kosten: Hoewel V2G-technologie relatief nieuw is, zijn de kosten voor integratie in EV’s beperkt. Een upgrade kost slechts enkele honderden euro’s per voertuig.
- Beperkte slijtage: Bezorgdheid over batterijdegradatie is onterecht. Het ontladen via V2G thuis belast de batterij minder dan bij snelweggebruik, waardoor de impact op de levensduur minimaal is.
- Standaarden onderweg: Standaardisatie van tweezijdige laadstations komt over enkele jaren aan. In landen zoals Zuid-Korea is V2G al succesvol, maar in Europa, met zijn veelheid aan technologieën en aanbieders, zijn duidelijke standaarden nodig.
Netbewust laden: direct resultaat
Naast V2G biedt netbewust laden al op korte termijn verlichting voor het net. Bewezen is dat via tijdsgebonden elektriciteitstarieven het laden van EV’s vaker naar daluren wordt verschoven. Toch wordt netbewust nog weinig toegepast. Dit komt door:
- Gebrek aan financiële prikkels: Energieprijzen voor consumenten zijn vaak vast, inclusief netkosten en belastingen. Voor leasevoertuigen gelden all-in tarieven. Dynamische prijscontracten en handige apps kunnen dit veranderen.
- Vroege marktfase: Laadinfrastructuur wordt door pioniers gerealiseerd. Zij lopen vaak tegen opstartproblemen aan en verdienen graag hun investering snel terug. Experimenten met tweezijdige laadpalen blijven daardoor nog buiten beeld.
- Weinig urgentie: Weinig mensen ervaren directe noodzaak om over te stappen op netbewust laden. Hoewel ongewenst, zouden lokale stroomstoringen leiden tot grotere urgentie en een versnelde introductie van netbewust laden.
Pak het potentieel
Elektrische voertuigen kunnen een sleutelrol in duurzame en flexibele energiesystemen. Standaarden voor tweezijdig laden zullen leiden tot bredere marktintroductie van V2G-technologie over enkele jaren. Meer financiële prikkels, dynamische tarieven en een aantrekkelijk aanbod voor netbewust laden door burgers en bedrijven kunnen het net nu reeds verlichten.